Rehberlik

Rehberlik

Rehberlik Servisi

22.09.2014 2815

 

Mehmet   Akif Ersoy Ortaokulunda Rehberlik 

  REHBERLİK SERVİSİ

Öğrencilerimiz   İçin; 

Okulumuzda Rehberlik ve Psikoloji Danışmanlık Birimi   öğrencilerimizin okulda, evde ve sosyal yaşantılarında önlerine çıkan   bariyerleri aşarak başarılı olmalarına, potansiyellerini gerçekleştirmelerine   yardımcı olur. Bütün öğrencilerin tüm alanlardaki (akademik, kişisel, sosyal   ) gelişimlerini destekleyici ve koruyucu olan servisleri sağlamayı amaçlar.   Rehberlik ve psikolojik danışmanlık hizmetleri anne babaların ve   öğretmenlerin, öğrencilerin en iyiyi elde etmeleri için verdikleri çabayı   destekler.
 
  Okulumuzda yapılan rehberlik ve psikolojik danışmanlık hizmetleri şu   başlıklar çerçevesinde yürütülür: 
  Bireysel, eğitsel ve mesleki rehberlik.
 
  Bireysel Rehberlik çalışmalarında; öğrencilerin yaşantılarının tüm   alanlarında önlerine çıkan, okul performanslarını etkileyen, kişisel   gelişimlerinde olumsuz etkilere neden olan sorunları çözmede yardımcı olmak,   psiko-sosyal gelişimlerini desteklemek üzere bireysel ve grup danışmanlığı   hizmetleri verilir. Yapılan danışmanlıklarda öğrencilerin sorunlarını   çözmelerine yardımın yanı sıra, onların duygu durumlarını, ruh sağlıklarını,   benlik algılarını, güçlü-zayıf yönlerini, akademik becerilerini tanıma,   geliştirme ve değerlendirme amaçlanır.
 
  Eğitsel Rehberlik çalışmalarında; öğrencilerin okul, eğitim-öğretim   uygulamalarına uyum sağlamalarına; sosyal, kişisel, akademik becerilerini ve   eğilimlerini tanımalarına; verimli ders çalışma alışkanlıkları kazanma,   hastalıklardan korunma, dengeli beslenme, boş zamanlarını verimli   değerlendirme, spor yapmayı alışkanlık edinme, zararlı alışkanlıklardan uzak   durma, öfke kontrolü vb. konularda bilinçlenmelerine yönelik çalışmalar   yapılır. Ailelerin, eğitimcilerin çocuk gelişimi, dönemsel özellikleri,   çocuklarla iletişim, çocuklarla iletişimde doğru davranış ve tutumlar   hakkındaki farkındalıklarını artırmaya yönelik gerekli hizmetler verilir.
 
  Mesleki Rehberlik çalışmalarında; öğrencilerin içinde bulunduğu gelişim   dönemleri ve sınıf düzeyleri göz önünde bulundurularak yapılan kariyer   rehberliği çalışmalarıdır. Öğrencilerin kişisel özellikleri becerileri,   eğilimleri, bunlara uygun meslek, mesleğe yönelik okul ve öğrenim süreçleri   hakkında bilinçlenmeleri ve buna göre seçim yapmaları amaçlanır. Öğrencilere   ve velilerine öğrencinin özellikleri, liseler, meslekler ve bunları edinme   yollarına ilişkin güncel bilgiler aktarılır. Öğrenci, okul ve meslek alanı   seçiminde baskı altında bırakılmaz. 

 Bu çalışmalarda;

                                                                     

  • Kurum yöneticileri, psikolojik danışman, öğretmen, aile ve   öğrenci işbirliği,
  • Gizlilik,
  • Her öğrenciye ulaşmak,
  • Gönüllülük,
  • Kapsamlı, önleyici, geliştirici ve bilimsel yöntemler   uygulamak,
  • Farklılıklara saygı ve tolerans ilkeleri çerçevesinde   hareket etmek esastır.

 

 

Velilerimiz İçin; 

EĞİTİMDE BAŞARININ ÖN KOŞULU: ­OKUL - VELİ  İŞBİRLİĞİ

Eğitim sisteminde; eğitim-öğretimin niteliğini önemli ölçüde düşürücü etkenlerden biri, çocuğun hayata hazırlanmasında birinci derecede role ve öneme sahip iki unsur olan okul ile aile arasında iş birliğinin yeterince kurulamayışıdır.

Veli okul işbirliğinin temel amacı velilerin katılımı ve desteği ile öğrenci ve okul başarısını yükseltmektir. Okulun öğrenciye istenilen davranışları tek başına kazandırması olanaklı değildir. Kazanılan davranışlardan önemli bir kısmı da ailenin katkısı ile oluşur. Yine okulda öğrenciye kazandırılan bilgi, beceri ve davranışlar evde aileler tarafından desteklenip pekiştirilmez ise, kısa zamanda unutulur. 

Çocuğun okulda geçirdiği zaman, ailesi ve çevresiyle geçirdiği zamana göre daha kısa olduğundan, okul öğrenmelerinin aile çevresinde de desteklenmesi gereklidir. Öğrencilerin okul başarılarını artırmak hem ailelerin hem de okulun ortak sorunudur.  Her velinin ve öğretmenin hedefi okul ile ev arasında problem çıktığı an, problemi anlamak ve yapıcı çözüm yolları üretmek olmalıdır. Başarısızlığın sorumluluğunu başkalarına yüklemek hiçbir zaman çözüm üretmez. Okul ve ailenin işbirliği yapması, birbirleriyle muhalif olmaktan daha başarılı sonuçlar doğurur.  Çocukların okulda karşılaştıkları zorlukların sorumluluğunu öğretmenlere yüklerken veliler dikkatli olmalıdırlar. Veliler unutmamalıdır ki öğretmenler de velilerin çocuklarıyla yaşadığı zorlukları yaşar ve katlanırlar. 

Çocukların okul başarıları üzerinde okulun fiziki ve psikolojik ortamı kadar, ailelerin evde sağladıkları ortam ve koşulların da önemli bir etkisi vardır. Ailenin en azından çocuğu öğrenmeye güdülemesi, okulda öğrendiklerini tekrar etmesi ve pekiştirmesi için ona yardımcı olması, yol göstermesi çocuğun başarılı olmasına yardımcı olacaktır. Bunun için ailenin okulla işbirliğine girerek, öğrencinin okulda hangi konuları öğrendiği, neleri öğrenmesi gerektiği, öğretim sürecinde kullanması gereken araç gereçlerin neler olduğu, çocuğa hangi konularda nasıl yardımcı olabileceğini öğrenmesi gerekir.

Öğrencinin başarılı olmasında zamanı etkili bir biçimde planlama ve yönetme alışkanlığı kazanması büyük önem taşır. Bununla birlikte çocukların öğretmen ve ailenin desteği olmadan bu alışkanlığı kazanmaları çok zordur. Bunun için ailenin öğretmen ve yöneticilerle iletişim kurarak okulda yapılanlardan haberdar olması, elde ettiği bilgilere dayalı olarak çocukla birlikte günlük, haftalık çalışma planı yapması ve yapılan bu planların çocuk tarafından uygulanıp uygulanmadığını sürekli izlemesi gerekir.

Ailenin ev ortamında üstlenmesi gereken bir diğer rol de ev ödevlerine yardımcı olmadır. Öğrenciler ev ödevleri yardımıyla bir yandan öğrenme sürecinde aktif rol alma fırsatı elde ederken, diğer yandan da öğrendiklerini pekiştirme olanağı elde ederler.Ailenin bu konudaki rolü, çocuğun ödevlerini tam ve doğru olarak yapıp yapmadığını kontrol etmek, ödevini yapması için onu teşvik etmek, ihtiyaç duyduğu araç gereç ve ortamı sağlamak, karşılaştığı sorunları onunla tartışarak çözüm bulmasına yardımcı olmak gibi etkinliklerden oluşur. Ayrıca özellikle okuma becerisi kazanması için çocukların kitap, dergi gazete okumaya teşvik edilmeleri de yine bu rol kapsamında yer alır.

Veliler okulda yapılanlar konusunda çocukla sürekli iletişim içerisinde olmalıdır. Ailenin okulda yapılanlarla ilgili olarak öğrenciyle sürekli iletişim içerisinde olması, yapılanları tartışma olanağı sağlaması, çocuğun öğrenmesine ilgi gösterdiğini ortaya koymasının en etkili yollarından birisidir. Ayrıca bu yolla bir yandan öğrencinin ilerlemesi konusunda doğru ve sürekli bir bilgiye sahip olma olanağı kazanırken, diğer yandan çocuğun karşılaştığı sorunlardan zamanında haberdar olarak gerekli önlemleri alması kolay olacaktır.

Unutmayalım ki eğitim ailede başlar...